Paranoidi optimisti

 

  1. Esseen nimi: Paranoidi optimisti
  2. Kirjoituspäivämäärä: 22.4.2020
  3. Esseen kirjoittaja: Joose Homanen
  4. Kirjapistemäärä: 3
  5. Kirja: Paranoidi optimisti – Näin johdin Nokiaa murroksessa
  6. Kirjoittajat: Risto Siilasmaa, Catherine Fredman
  7. Opintojakso: Markkinointi

 

Nokia, tuo suomalaisten ylpeys ja maailmanlaajuisesti tunnettu brändi. Vaikka Nokia hallitsikin yhteen aikaan puhelinmarkkinoita suvereenisti, ei se ollut kuitenkaan yhtä kestävä kuin esimerkiksi kaiken kestävä legendaarinen 3310. Paranoidi optimisti kertoo Nokian johtohahmon Risto Siilasmaan ajatuksista ja kokemuksista Nokiassa, sekä etenkin mitä kaikkea hän oppi virheistä.

 

Paranoidi optimismi

Paranoidi optimismi tarkoittaa sitä, että kaiken pelon ja hämmennyksen keskellä voi olla optimisti, koska on vakuuttunut siitä, että käsillä oleviin ongelmiin on olemassa ratkaisu. Samalla on kuitenkin oltava paranoidi sen suhteen, mikä voi kenties mennä vikaan. Näin varaudutaan ongelmiin, sillä ongelmia on aina. Silloinkin kun muut väittävät, ettei niitä ole. Kun ongelmia tunnistetaan, selviää, miten ne voidaan välttää tai niiden vaikutuksia minimoida.

Tavallaan paranoidia optimismia voisi kuvata yrittäjyydeksi. Etenkin vallitsevassa tilanteessa ihmiset ja yritykset ovat huomanneet raa`asti suunnitelmien tärkeyden. Suunnitelmien tueksi tarvitaan kuitenkin uskoa tulevaan menestykseen.

 

Muuttuva maailma

 

Siilasmaa korostaa kykyä uudistua ja kehittyä tässä jatkuvasti muuttuvassa maailmassa. Siilasmaan mukaan on myös tärkeä kehittyä trendien sekä tekniikan kehittymisen mukana tulevaisuudessa.

Erityisen tärkeää on myös huomata ja ottaa tosissaan kaikki markkinoille tulevat kilpailijat, sekä yrittää oppia heidän tavastaan toimia, sillä uudet näkökulmat ja ratkaisut voivat olla merkittäviä. Tästä Nokian tapauksessa hyvä esimerkki on Apple, joka toi markkinoille kosketusnäyttöpuhelimen, kun taas Nokia ei uskonut kosketusnäyttöihin omissa puhelimissaan.

iPhonen nerokkuus piilee edelleenkin asiakaslähtöisyydessä. Applen käyttöjärjestelmä on suunniteltu todella yksinkertaiseksi, joten sitä osaa käyttää jokainen vauvasta vaariin. Nokia vuonna 2008 luotti taas tekniseen ylivoimaan ja siihen että he osaavat kaiken paremmin, kuin mikään Apple tai muu kilpailija, olivathan he Nokia. Yritys, joka on ollut matkapuhelinteknologian tienraivaaja ja pioneeri. Ja noh, meistä jokainen varmaan tietää miten kävi… nyt jokaisen äidinpikkujalmarin kädessä on iPhone, eikä Nokialaista.

 

Skenaarioajattelu

 

Skenaarioajattelussa kaikki mahdolliset ja jopa mahdottomalta tuntuvat vaihtoehdot, eli skenaariot kirjoitetaan ylös, jotta olisi mahdollista valmistautua jokaiseen mahdollisesti vastaantulevaan tilanteeseen. Skenaarioajattelun avulla on mahdollista tarttua tilanteisiin nopeasti ja reagoida parhaalla mahdollisella tavalla.

 

Yrittäjämäinen johtajuus

 

Siilasmaa mainitsee yhdeksi itselleen tärkeimmistä opeistaan yrittäjämäisen johtajuuden. Ideana tässä on saada yrityksen työntekijät tuntemaan yritys heidän omakseen. Tämä tarkoittaa sitä, että yritys on työntekijöille enemmän kuin yritys, tai työpaikka. Siilasmaa vertaa työpaikkaa vuokra-autoon: jos sillä vain kuljetaan elämässä paikasta toiseen, ei synny omistajuuden tunnetta. Vuokra-autoa ei pestä likaantuessa, eli ei nähdä vaivaa. Auton ollessa oma, se todennäköisemmin pestään mudassa ajelun jälkeen, koska omistat auton. Omistajuudentunne luo siis vastuullisuutta.

Toimintaan tulee lisää ketteryyttä ja joustavuutta yrittäjämäisellä johtajuudella. Yrittäjämäinen johtaja kykenee myös arvioimaan yrityksellä käytettävissä olevat resurssit ja osaa käyttää niitä parhaalla mahdollisella tavalla kehittääkseen yrityksen kilpailukykyä. Tulevaisuuteen varautuminen antaa myös kykyä muutoksista selviytymiseen paremmin.

 

Lopuksi

Paranoidi optimisti on kirjana ehdottomasti suositeltava lukukokemus, josta varmasti irtoaa jokaiselle uusia ajatuksia sekä käytäntöön vietävää.