1. Kirjoitettu: 22.06.2020
2. Kirjapisteet: 3
3. Kirja: Miten saan ystäviä, menestystä ja vaikutusvaltaa
4. Kirjoittajat: Dale Carnegie
5. Opintojakso: Mediatuotanto
Tutustu, hymyile, kiitä ja ylistä. Tuo toinen esiin, älä itseäsi. Hyviä elämän vinkkejä sekoitettuna amerikkalaisella kulttuurilla. Miten saan ystäviä, menestystä ja vaikutusvaltaa on hyvä ohjenuora ihmiselle, joka etsii helppoja tapoja luoda suhteita tai onnistua myymisessä. Kirja herätti minussa ajatuksia neljässä kohdassa, jotka olivat: Muista ihmisten nimet ja taustat, “kyllä, kyllä” -menetelmä, väittelyn välttely ja epäsuora palaute.
Minulla on ollut aina huono nimimuisti. Unohdan melkein heti nimen esittelyn jälkeen ja voin jopa viettää kuukausia ihmisen kanssa muistamatta hänen nimeään. Kirja osoittaa hyvin miten iso vaikutus nimien muistamisessa on. Nimi on meille yksi tärkeimmistä identiteetin tekijöistä ja nimellä kutsuminen tuo aina reaktioon enemmän tunnetta. Eli jos haluan menestyä nopeammin, minun täytyy opetella nimiä.
“Kyllä, kyllä” -menetelmä perustuu siihen, että saat toisen osapuolen vastaamaan positiivisesti kaksi kertaa, niin tämän jälkeen henkilön on vaikea kieltäytyä. Positiiviset vastaukset nostavat henkilön ylpeyttä, joka haastaa kieltämisen. Näistä tulevat vahvasti mieleen hyvät puhelinmyyjät. Myyntitilanteissa kysellään tuotteista ja kokemuksia. Tämän jälkeen tuntuu pahalta kieltäytyä ostopäätöksestä.
Väittely on parasta. Olen erinomainen väittelijä ja nautin toisen ajatusten haastamisesta. Mutta ymmärrän nyt miksi se ei ehkä ole mikään paras tapa luoda suhteita. Väittelyn kautta, joko häviää väittelyn ja menettää osittain kasvojaan. Voittaessa toinen menettää kasvojaan ja persoonasta riippuen, se harvemmin luo positiivisia vaikutuksia ja varsinkaan ei tule muuttamaan mielipidettään aiheesta. Väittely on hieno tapa luoda uutta tietoa tai näkökulmia aiheesta, mutta väittely pitäisi olla sovittua. Ei siis yllätysväittelyitä.
Palautteessa olen käyttänyt hampurilaismallia. Ensin kehutaan vahvasti toisen työtä, sen jälkeen annetaan palautetta parannettavista osapuolista ja palaute lopetetaan kehumiseen. Kaikki toimet ovat yleensä olleet suoria. Kirjassa opetetaan kuitenkin, että kriittinen palaute naamioitaisiin myös rakentavaksi positiiviseksi palautteeksi. Tämä vaatii enemmän pohdintaa palautteen antamiselle ja vaatii kokeilua.
Kirja oli loppujen lopuksi osittain mielenkiintoinen. Suosittelen vahvasti sitä myynnistä kiinnostuneille ihmisille. Amerikkalainen kulttuuri näkyy osittain kirjan esimerkeissä ja eivät ehkä täysin toimi suomalaisessa ympäristössä. Kirjan sanoma on kuitenkin hyvä: Ole humaani ja utelias, niin pärjäät elämässä.