Somemarkkinoinnin työkirja, Salla Virtanen
Somemarkkinnoinnin työkirja on kirja, joka auttaa pienempiä yrityksiä ja esimerkiksi järjestöjä tekemään tuottavaa ja onnistunutta markkinointia eri sosiaalisen median kanavissa. Kirjassa on heti alusta saakka pohdittavia harjoituksia, joiden avulla markkinointia voi kehittää. Kirjan opit olivat itselle aika tuttuja, mutta kirja on erittäin hyvä henkilölle, joille sosiaalisessa mediassa toimiminen ei ole niin tuttua. Esimerkiksi hieman vanhemmille henkilöille erittäin hyödyllinen teos.
Markkinointi sosiaalisessa mediassa vaatii aikaa ja vaivaa. Markkinointia on hyvä suunnitella esimerkiksi vuosisuunnittelun muodossa, johon kirja antaa hyvän pohjan. Markkinointimateriaalia, eli kuvia tai videoita voi myös ottaa etukäteen, jolloin niitä on vaivattomampaa julkaista muiden kiireiden ohella. Mikäli tuntuu ettei mitään aihetta sosiaalisen mediaan päivittämiseen ole, antoi kirja hyvän vinkin; kirjoittaa ylös mitä on kuluneen viikon aikana tehnyt, valitsee niistä yhden aiheen, ottaa kuvan ja kirjoittaa siitä. Esimerkiksi ”tällä viikolla suunnittelimme tulevaa tapahtumaa”.
Organisaatioissa on hyvä jakaa sosiaalisen median päivityksen vastuuta useammalle henkilölle. Näin kuormitus ei kasva liian suureksi, ja päivitykset saavat uusia ideoita eri ihmisten tekeminä. Tällöin myös mahdolliset poissaolot työstä eivät aiheuta katkosta markkinointiin. Kuitenkin markkinoinnin tulisi olla yhdensuuntaista, käyttää samoja värejä, tyylejä, ennalta mietittyjä yritykselle sopivia hastageja ja tietynlaista puhetapaa, eli sitä millä tavoin yritys kirjoittaa sosiaalisen median päivityksiin. Kirjoittaminen voi olla hyvin virallista ja muodollista, tai sitten esimerkiksi murteella kirjoitettua.
Olemalla aktiivinen sosiaalisessa mediassa pääsee pitkälle. Seuraamalla mitä muut tekevät ja päivittämällä eri kanavia itse säännöllisesti, pysyy kiinni siinä mitä ihmiset odottavat ja haluavat.