Kirjoittaja: Richard L. Brandt
Teos: “Klik” – Jeff Bezos ja Amazon.comin tarina
Julkaisuvuosi: 2012
Sivumäärä: 206
Jeff Bezos on yksi maailman tunnetuimpia liikemiehiä, eikä tämä perustu täysin hänen kykyynsä myyjänä. Alusta alkaen hän halusi kirjakauppansa asiakkaille mukavan ja yksinkertaisen ostokokemuksen, sillä hän tiesi asiakkaiden arvostavan vaivattomuutta. Bezosilla oli kunnianhimoisia tavoitteita kauppansa suhteen, eikä kuka tahansa sopinutkaan sitä edistämään. Päästäkseen töihin Amazon.comiin, täytyi todistaa osaamistaan hyvin monella tavalla, täytyi olla riittävät suositukset ja kokemusta vastaavista tehtävistä.
Heti alkutaipaleella Bezos halusi luoda jotakin uutta. Kuinka hän onnistuisi päihittämään kilpailijansa? Verkkosivujen koodi täytyi olla yksinkertainen ja oleellisen tiedon tuli olla helposti saatavilla. Tuotteiden täytyisi olla halvempia, kuin kilpailijoilla. Alkukantaistenkin laitteiden tuli pyörittää nettisivua ilman ongelmia, joten liikaa kuvia ei saisi olla. Voisiko kirjoja myydä muuten, kuin myymällä fyysisiä kirjoja internetin välityksellä?
Richard L. Brandtin teoksessa ”Klik” – Jeff Bezos ja Amazon.comin tarina kuvaillaan erään kirjakaupan tietä maailman suurimmaksi kirjakaupaksi ja sitä kautta myös maailman suurimmaksi verkkokaupaksi. Vaikka on olemassa monia tapoja markkinoida tuotteita, Amazon.com osoitti asiakkaan saaman kokemuksen olevan tärkein kaikista. Helppokäyttöinen verkkokauppa, jossa tietoturva-asiat on otettu huomioon, pitää asiakkaat helpoiten luonaan.
Teos itsessään on hyvin vertailukelpoinen. Kaikessa liiketoiminnassa tulisi asettua ensisijaisesti asiakkaan näkökulmaan, sillä myönteinen palaute toiminnasta usein saa muitakin kuluttajia liikkeelle. Kun yksi kävijä suosittelee sivua, hänen lähipiirinsä voi innostua kokeilemaan sivua. Näin ollen voidaan saada jo kymmeniä, ellei satoja uusia asiakkaita. Kaikki riippuu toki siitä, miten todennäköisesti asiakas suosittelee sivua muille. Todella hyvällä kävijäkokemuksella on kauaskantoisia positiivisia seurauksia.
Amazon.comin tapauksessa kävijöiden kokemukset olivat niin myönteisiä, että jo alkutaipaleellaan sen pelättiin syrjäyttävän kivijalkakaupat kokonaan. Ja tottahan se oli, kun suurin osa kirjoista myydään nykyään joko yksittäisten suurten kivijalkakauppojen kautta tai internetin välityksellä. Ja siinä Amazon.com toimi täysin suunnannäyttäjänä. Tätä verkkokauppaa voidaan pitää kaikkien verkkokauppojen isänä, sillä se mullisti koko alan.
Toinen merkittävä kehitys, joka on tapahtunut Amazon.comin avulla, on e-kirjat. Alkuaikoinaan myyntiä kasvattaakseen kirjakauppa hyödynsi uusia teknologioita ja loi alkeellisen version internetin välityksellä ladattavista kirjoista erilliseen kirjaa muistuttavaan päätelaitteeseen, Kindleen. Vaikka vasta viime vuosina e-kirjojen suosio on noussut, varsinainen ajatus sähköisesti luettavista kirjoista lienee tämän kirjakauppajätin tuotosta.
Amazon paitsi mullisti myynnin ja markkinoinnin alaa, sen avulla teknologinen kehitys pääsi huimasti eteenpäin. Määrätietoinen Jeff Bezos halusi aina olla askeleen edellä kilpailijoitaan. Amazon.com patentoi parhaat keksintönsä ja etsi itselleen merkittäviä yhteistyökumppaneita. Lukuisat patenttikiistat ja sopimukset eri tahojen kanssa mahdollistivat menestyksen. Bezos vain osasi etsiä itselleen oikeanlaisia yhteistyökumppaneita, tai sitten etsi oikean ihmisen etsimään niitä.
Kirjakaupan näkyvyys Googlessa ja muissa hakukoneissa mahdollisti yhä uusien asiakkaiden löytävän tiensä Amazon.comiin. Sana kilpailijoita halvemmista kirjoista kiri ja pian yritys olikin listautunut pörssiin. Pörssiin listauduttaan verkkokauppa onkin laajentanut valikoimaansa entisestään ja myykin tänä päivänä lähes mitä tahansa. Itse tilasin verkkokaupasta vastikään uuden pop filterin mikrofoniin, sillä sain sen Amazonista yli kolme kertaa halvemmalla kuin Suomesta.
Amazon.com on loistokas esimerkki hyvin pienestä lähteneestä maailman kuuluisimmasta yrityksestä. Kuinka autotallibisneksestä noustaan maailman huipulle, eikä suurempaa koulutusta vaadita. Täytyy vain olla visio siitä, mitä haluaa tehdä ja millaisista asioista asiakkaat pitävät. Yksikin pieni kirjakaupan perustamisen kurssi voi riittää menestykseen.