Kirja: Otanko opiksi?
Kirjoituspäivämäärä: 1.3.2020
Esseen kirjoittaja: Tomi Varis
Kirjapistemäärä: 1
Kirjoittajat. Mikko Ojanen
Opintojakso: y-akatemian kehittäminen
Otanko Opiksi?
Olenko hyvä oppija? Kirjan antaa vinkkejä, miten oppisit parhaiten. Kiinnostus tätä kirjaa kohtaan nousi suureksi, koska en pidä itseäni mitenkään kovin kummoisena oppijana. Oppiminen on seikkailu ja siihen pitää sitoutua 100 % ja olla myös valmis epäonnistumaan. Tekemisellä pitää olla tarkoitus sekä tavoite silloin todennäköisesti onnistut. Tavoitteet on oltava mitattavia niin tunnet aidon onnistuminen. Onnistuminen ja oppiminen tuo hyväoloa sekä hyvää fiilistä. Tunnista rehellinen lähtötilanne. Mikään ei muutu, jos jäät pyörimään lähtötilanteeseen. Aika on rajallista ja joudut väistämättä jättämään jotain tekemättä, valitse siis asioita mitä vie sinua eteenpäin. Liian usein sitä vain keskittyy vääriin asioihin. Saatan olla tilanteessa, jossa opiskelen jotain uutta niin monesti sitä löytää jotain mielenkiintoisempaa tekemistä kuten vaikka ruuanlaitto, kiva ohjelma tai vaikka kavereiden kanssa hengailu. Opiskeluiden lykkäys ei valitettavasti ole vienyt minua tavoiteisiin päin. On myös tilanteita, jolloin opiskelu jää kesken jostain itsestä riippumattomasta syystä kuten vaikka sairastelusta. vaikeuteen vaikuttaa myös sisäisen motivaation puute, jos tuntuu siltä, että opiskelee vain sen vuoksi että joku näin sinun olettaa tekevän, olet jo lähtökohtaisesti väärällä tiellä.
Hyvinvointi.
Nuku hyvin ja opi enemmän. Tämän asian olen monesti huomannut, mutta en välttämättä ole tehnyt asialle tarpeeksi. On aikoja, jolloin unirytmi, syöminen, ja liikunta on tasapainossa, mutta silloin kompastun muihin oppimisen ongelmiin. Syyhän ei voi olla itsessään vai voiko? Voin jälleen kerran katsoa peiliini, että mihin asioihin voin itse vaikuttaa ja mihin taas en. Kuinka saada sitten unta, jos mielessä pyörii asioita ja kysymyksiä tekemättä jääneistä asioita. Siihen voi auttaa tekemällä päivällä töitä sen eteen, jotta illalla ei tarvitse miettiä. Ole siis motivoitunut päivällä ratkaisemaan ongelmia. Tämä jos jokin auttaa unen saantiin. Olen myös huomannut, että päivällä tehty fyysinen rasituskin auttaa unen saantiin. Oppimisen kannalta lepo ja uni on tärkein työkalu. Aivojen levätessä asiat niin sanotusti loksahtavat paikoilleen aivoissamme.
Olen oppinut jälleen heräämisen osalta vanhoille huonoille tavoille ja se huono tapa on torkuttaminen. On aikoja, kun nousin ensimmäisellä herätyksellä herätyskellon soidessa. Nyt asia on palautunut menneisyydessä opittuihin malleihin ja olen käyttänyt tätä turhaa ominaisuutta hävyttömästi hyväkseni. No onneksi siihenkin löytyy ratkaisuja, asennoitumalla asiaan sen kuulumalla tavalla tai esimerkiksi piilottaa herätyskello niin että joudut nousemaan ylös, jotta saat herätyksen kiinni. Raakaa, mutta varsin toimivaa. Huonosti nukutun yön jälkeen sitä tekee helposti huonoja valintoja, jotka taas vaikuttavat oppimiseen heikentävästi. Kun se kello soi, on aika tehdä päivän ensimmäinen valinta. Valitse siis positiivinen askel päivääsi, jotta pystyt jatkamaan sen jälkeen seuraavaan positiiviseen valintaan. Askeleet voisi olla vaikka: Nouset ensimmäiseen herätykseen, laitat kahvin keittymään ja teet ravitsevan ja terveellisen aamiaisen. Tästähän tuli hyvä olo. Siitä onkin hyvä jatkaa seikkailua oppimisen maailmaan. Huono ravinto ja nesteytys vaikuttaa oppimiseen heikentävästi. Aktiivisuutta lisäämisellä keskittymiskykysi paranee, joten ulos ylös ja lenkille.
Tiedätkö miksi teet sitä mitä teet?
Joskus sitä kadottaa suunnan ja motivaation. Teet vääriä valintoja ja kohta huomaat, että et etene sinne, minne sinun olisi pitänyt mennä. Kiire saa rauhattomaksi ja vain sekoittaa toimintaa ja silloin on mahdollisuus joutua sivuraiteille. Tähän ongelmaan päätee suunnitelmallisuus ja rauhallisuus. Ole valmistautunut päivää, tekemällä tarkkaan taustatyösi saavutat todennäköisesti tavoitteesi. Tiedon kerääminen ja taitojen harjoituksesta se oppiminen muodostuu. Oppimisen parantamiseen kannattaa kokeilla päivän tauotusta ja mieti tauolla mitä sitä tulikaan opittua. Se saa aikaiseksi pysyvyyttä innostukseen sekä luo pohjaa uuden oppimiselle. motivoidu omista lähtökohdista ja laitamalla oma asenne kuntoon auttaa merkittävästi oppimiseen. Oppimisessa on tärkeää työstää myös perusteita. Joskus sitä lähtee liian nopeasti vaikeisiin asioihin ja yleensä siinä käy vain huonosti. Kannattaa purkaa kohde pieniin palasiin ja etenemällä hitaasti ja suunnitelmallisesti.
Välillä tuntuu, että opiskelisin jollekin muulle ja valitettavan usein minulla puuttuu järkevät tavoitteet. Enkä ole löytänyt oikeastaan mitään järkevää tavoitetta sen jälkeen, kun olen uudelleen kouluttautunut ammattitaudin takia. Tässäkö piileekin ongelma, jonka kirjaa lukiessa oivalsin. Se asia vie turhaa aikaa ja energiaa itseltäni. Säntäilen sinne tänne, kun mikäkin päätön kana. Kiinnostun kyllä asioista ja kokeilen mielelläni kaikennäköistä, mutta valitettavan usein se jää innostumisentasolle ja siitä on valitettavan pitkä matka tavoiteisiin. Olenko motivoitunut tekemään töitä oppimisen eteen, luultavasti en tarpeeksi. Ja valitettavan usein menen sieltä mistä aita on matalin. Ehkä se liittyy epäonnistumisen pelkoon. Ehkä sitä vain yrittää selvitä elämästä, sen kummemmin miettimättä, että mitä kaikkea sitä pystyisi saavuttamaan. Unelmointi tyssää liian helposti epäonnistumisen pelkoon. Jos sitä oikeasti käyttää aikaa oikeisiin asioihin ja tavoittelee oppimisen päämäärää voisi päästä aivan uudenlaisiin asioihin kiinni.
Oppimisessa on myös jätettävä ärsykkeet pois ja kehittyä askel askeleelta. Arvosta perustekemistä niin olet voittaja. Oppiminen on hauskaa mutta myös välillä tylsää puurtamista, joten on tärkeää pitää tavoite mielessä koko ajan. Kun opit enemmän opit myös asioita mitä muut eivät näe. Vaihtamalla näkökulmaa, voit päästä oppimisen ’’umpikujasta’’ eteenpäin. Epäile välillä myös toimintaasi ja vaihda näkökulmaan voit luoda jotain täysin uutta oppimisen polulla. Näkökulmia on monia, miksi tyytyä yhteen? Kysy kaverilta uutta näkökulmaa. Lyhytkatseisuus on vain vaihdettava kaukokatseisuuteen ja opittava pitkäjänteisyyttä. Riko rutiineja ja haasta itsesi.
Oppimisen varmistus ja palauteen tärkeys
Huomaa toisen onnistuminen, toisen ihmisen onnistuminen pitää olla inspiraation lähde. Kaveria on autettava, sillä on suuri merkitys. Tarkkaile parhaiten onnistujien toimintaa ja kysy heiltä vinkkejä ja anna palautetta. Me kaikki tarvitsemme kannustusta ja kun uskoo maan osaamiseen se luo yhteenkuuluvuuden tunnetta. Kannusta kaveria vaikealla hetkellä se motivoi kumpaakin. Luota itseesi ja anna arvoa omalle onnistumiselle. Vaikka sitä monesti unohtaa onnistumiset epäonnistumisen aikana. Valittavammalla ei opi mitään, joten hymyä huuleen niin opit paremmin.Hauskuus tärkeää koska huono fiilis tappaa luovuuden ja sen tuoma stressi tukahduttaa oppimisen.
Innostanko tarpeeksi muita? En välttämättä, en oikeastaan osaa kannustaa kovin hyvin asioissa, joissa en koe olevan itselleni suurta merkitystä. Toisaalta myös vaadin muilta kannustamista asioista, jotka ovat itselle tärkeää. Tässä piilee ristiriita. Olenkin huomannut, että mitä enemmän osaan itse kannustaa muita asioissa, saan myös itse siitä motivaatioita omaan tekemiseen sekä mahdollisesti myös kannustusta omiin tekemisiin. Opinko sitten tarpeeksi hyvin? Vaikka luulen että oppi menee perille mutta omalla kohdalla se ei tarkoita sitä, että en voisi epäonnistua samassa asiassa yhä uudestaan. Tämä onkin mielenkiintoista koska luultavasti pelkään epäonnistumista liikaa, jolloin se pelko epäonnistumisesta ajaa itseasiassa aivan väärään suuntaan.
Maksimoi oppiminen kertaamalla edelliset opit. On tärkeää tehdä yhteenveto niin ymmärrät sen mitä olet oppinut se auttaa sinua muistamaan opit paremmin. Sitoudu oppimiseen ja älä huijaa itseäsi. Milloin otat seuraavan askeleen oppimiseen? Elä pelkää epäonnistumista ja laista tavoitteista. laita itsellesi realistiset tavoitteet. Ole vastuullinen lähde liikkeelle perusasioista: Uni, ruokarytmi ja liikunta eli terveelliset elämäntavat. Heitä tekosyyt pois ja luota ratkaisukeskeisyyteen. Kirjaa ylös kaikki opit ja muista että oppiminen vie aikaa.
Näillä kysymyksillä alkuun:
Mitä haluat nyt oppia?
Miten sinun pitää sitä opetella?
Mistä tiedät, että olet sen oppinut?