1.Kirjoituspäivämäärä: 13.01.2020
2.Kirjapistemäärä: 2
3.Teos: 4 tunnin työviikko
4.Kirjan kirjoittajat: Tim Ferris
5.Kategoria: Mediatuotanto
Lyhykäisyydessään 4 tunnin työviikko on opas oravanpyörästä vapautumiseen, oman yrityksen perustamiseen ja vapauteen. Ferris kääntää kirjassa kapitalistisen yhteiskunnan tottumukset päälaelleen ja saa kyseenalaistamaan koko työkulttuuriamme.Suurin osa ihmisistä mittaa työtehokkuuttaan käytetyllä ajalla mutta se ei ole kovinkaan hyvä mittari, sillä ajankäyttömme ei ole aina niin tehokasta. Ferris mainostaa kirjassaan Pareton periaatetta, joka perustuu siihen että 80% seurauksista johtuu 20%: sta syistä. Yritystoiminnassa tämä tarkoittaa aikatauluttamista niin, että karsit pois kaikki työtehtävät, jotka eivät tuota tulosta.
Markkinoiden testaus
Ennen kuin aloitat uuden yritystoiminnan varmista, että ihmiset ovat valmiita maksamaan siitä. Ferris kehoittaa testaamaan jokaista liike-ideaa, ennen sen viemistä käytäntöön. Moni yrittäjä jättää tämän vaiheen tekemättä ja päätyy konkurssiin jo alkuvaiheessa. Kysyminen ei maksa mitään.
Hinnoittelu
Hinnoittele itsesi korkealle. Mitä halvemmalla myyt palveluita tai tuotteita sitä enemmän sinun täytyy myydä ja tehdä töitä. Esimerkiksi jos tavoitteena on saada 50 000€ vuosittaista myyntiä ja myyt 500€ per projekti tarvitset 100 asiakasta vuodessa. Eli 8 projektia kuukaudessa, yhteen projektiin kuluu aikaa 50 tuntia, eli 400 tuntia kuukaudessa. Käytännössä mahdoton tavoite. Jos projektin hinta taas on 2000€, tarvitset 25 asiakasta vuodessa, teet kaksi projektia kuukaudessa ja käytät niihin yhteensä 100 tuntia. Ferrisin mukaan myynnissä vaikeinta on saada asiakas tekemään ostopäätös. Esim tässä tapauksessa hän sanoisi, että on helpompaa ja vähemmän aikaa vievää löytää 25 ihmistä jotka ovat valmiita maksamaan nelinkertaisen hinnan kuin 100 asiakasta jotka maksavat neljänneksen.
Lopuksi
Kirja oli todella mieltä avaava opus siitä, kuinka yritystoimintaa on järkevä harjoittaa. Se sai minut vaihtamaan näkökulmaa totuttuihin työskentelytapoihin ja hinnoitteluun. Suosittelen kirjaa kaikille yrittäjille tai yrittäjäksi aikoville.