Epic – Nuoren yrittäjän käsikirja (2017)
Sami Mikkola & Martta Tervonen
Essee Riikka Potkonen 5.4.2018
Kategoria: Yritystoiminnan käynnistäminen
Nuorille unelmoijille!
Teos antaa yrittäjyydestä unelmoiville nuorille vinkkejä yrittäjäksi alkamiseen hauskalla ja humoristisella näkökulmalla höystettynä. Takakannen varoitusteksti: ”Varoitus: saattaa aiheuttaa huimausta, riemunkiljahduksia, ennen näkemätöntä aktiivisuutta ja uskoa omiin kykyihin” oli mielestäni oikein osuva kuvaus teoksen sisällölle. Sisältö oli mukavan kannustava ja positiivisia ajatuksia herättävä. Et tule saamaan irti käytännöntason vinkkejä siitä, kuinka teet sitä tai tätä vaan ehkä enemmänkin selkeyttä, henkistä voimaa ja innokkuutta lähteä yrittäjyyteen mukaan. Teoksessa selvennetään liiketoiminnan perusteita ja käsitteitä, jotka jokaisen yrittäjäksi haluavan tulee tuntea.
Ensimmäisille sivuille on kerätty tunnettujen ihmisten ajatelmia elämästä ja pitkin teosta löytyy tunnettujen nuorten yrittäjien kokemuksia yrittäjyydestä. Muun muassa Slush:in toimitusjohtajan Marianne Vikkulan haastattelu verkostoitumiseen liittyen sekä Kooma:n Antti Putkosen haastattelu markkinointiin liittyen. Jokainen aihealue sisältää omanlaisensa kokemuksen äänen sekä harjoituksia tai herätteleviä kysymyksiä aiheeseen liittyen.
Eri aihealueita ovat unelmointi, ideointi, myynti, markkinointi, verkostoituminen, rohkeus, yrityksen perustaminen, raha, kasvu, liiketoimintaunelma sekä lopussa on unelmoinnin sanakirja. Jokaisesta aihealueesta löytyi ideoita, kuinka aloittaa esimerkiksi itse ideointi tai markkinointi tai miten voit herätellä ajatuksiasi aiheeseen pienten harjoituksien avulla. Itse koin hyödylliseksi harjoituksen, jossa haastetaan kääntämään ajatuksesi ympäri. Ajattele mielessäsi auto, jolla on kuljettaja. Sitten mieti mielessäsi auto, jolla ei ole kuljettajaa. Millainen auto silloin olisi? Auto olisi robottiauto. Olen yrittänyt hyödyntää tätä ajattelutapaa, muutaman kerran ihan huvikseni sohvalla istuessani tai autolla ajaessani. Kovin syvälle aiheissa ei mennä vaan käydään läpi lähinnä pinta raapaisulla.
Eetos, paatos, logos
Nämä ovat onnistuneen esiintymisen rakennuspalikat. Eetos tarkoittaa puhujan olemusta, paatos tunnetta ja sen mukaan ottamista ja logos esityksen järkeen vetoavaa puolta. Kun hallitset nämä kolme niin onnistut esimerkiksi myyntipuheessa. Tärkeää on kuitenkin pitää puhe selkeänä sekä ymmärrettävänä ja liittää omakohtainen tarina. Teos sai tämän kuulostamaan ihanan yksinkertaiselta ja helpolta mitä esiintyminen ei luultavasti itselleni tule ainakaan lähivuosina olemaan.
Suosittelen kirjaa yrittäjyydestä haaveilevalle nuorelle, jolle liiketoiminnan pyörittäminen ja yrittäjyys on melko uusi aihe. Teos on helposti lähestyttävä ja on aina mukava lukea muiden kokemuksista ja saada niistä lisäpontta tekemiseen.
Tämä essee on hyvä lopettaa teoksesta löytyvään ajatelmaan: ”Riskeeraa enemmän, kuin muut pitävät turvallisena. Unelmoi enemmän, kuin muiden mielestä on järkevää.” -Howard Schultz, Starbucks:in perustaja.