Kirja: Somemarkkinoinnin työkirja
Kirjoituspäivämäärä: 6.8.2020
Esseen kirjoittaja: Tomi Varis
Kirjapistemäärä: 2
Kirjoittajat. Salla Virtanen
Opintojakso: Tiimiyrittäjyys
Somemarkkinoinnin työkirja kertoo lyhyesti ja ytimekkäästi kuinka sosiaalista mediaa voi käyttää markkinoinnissa. Nykyaika ja eri kohderyhmien siirtyminen sosiaalisen median pariin pakottaa yritykset käyttämään sosiaalista mediaa ainakin jollain asteella markkinoinnissa. Kirjassa on paljon harjoituksia, joilla markkinointia voi kehittää. Kirjassa oli paljon perusteita ja onkin loistava valinta henkilöille, jotka eivät ole paljon sosiaalisen median kanssa tekemisissä.
Sosiaalisen median markkinoinnissa yritys tuo esille tuotteitaan, tavoitteitaan sekä yritystä itseään. Sen tarkoitus ei ole ainoastaan mainostaa, vaan sillä voidaan tuoda esille myös esimerkiksi yrityksen arvomaailmaa. Kirjan alussa lähdetään pohjustamaan sitä mitkä ovat yrityksen tavoitteet sosiaalisen median suhteen. Se voi olla esimerkiksi erilaisten tapahtumien osallistuja määrän lisääminen, tuotteen/palvelun mainostaminen tai vaikka yrityksen imagon parantaminen
Muutama kanava, jossa somemarkkinointia voi harjoittaa
Facebook on varmaan yleisin markkinointi alusta ja myös melko monipuolinen. Siellä voi käyttää kuvia ja tekstiä sekä videoita. Facebookissa on hyvin yleistä mainostaa erilaisten tapahtumia, tuotteita ja palveluita. Facebook on erinomainen kohderyhmä mainonnassa ja Facebookista löytyy erilaisia työkaluja, joilla kohdentamisesta on tehty helpompaa.
Instagramissa pääpaino on kuvissa ja lyhyissä tekstin pätkissä. Instagramissa kannattaa panostaa avainsanoihin eli hashtageihin. On hyvin tärkeää valita omat avainsanat mitä käyttää julkaisuissa. On hyvä myös kannustaan yhteistyökumppaneita, seuraajia ja asiakkaita käyttämään samoja avainsanoja, jotta yritys saa mahdollisimman paljon näkyvyyttä. Tämä alusta on hyvä esimerkiksi luomaan asiakkaille kuvaa työympäristön hyvinvoinnista sekä yrityksen arvoista.
Twitterin on vaikuttamiskanavan eliittiä siellä voi lähettää erilaisia keskustelua herättäviä twiittejä, jotka ovat myös oiva tapa saada markkinointia eteenpäin. Twitteristä löytyy enemmän päättäjiä, yritysjohtajia ja erilaisia toimittajia kuin muista sosiaalisenkanavien alustoista. Twitter kannattaa ottaa haltuun, jos nämä edellä mainitut toimijat ovat yrityksen kannalta tärkeitä.
Kirja sattui luettavaksi oikeastaan sen takia että halusin oppia tästä aiheesta enemmän. En ole itse mikään sosiaalisenmedian suurkäyttäjä, joten pienitietopaketti sosiaalisesta mediasta ei ole pahitteeksi. Kirja ei sinänsä tuonut mitään kovin mullistavaa uutta tietoa, mutta kyllä tästä tuli opittua loppujen lopuksi paljonkin. Kirjan harjoitukset jäivät nyt tällä kertaa tekemättä, mutta on varmasti käytössä silloin kun yrityksen sosiaalisen median kehittäminen on taas ajankohtaista. Tiimimme käyttää jonkun verran Facebookia ja Instagramia markkinoinnissa. Toki nyt kun aikamme alkaa y-akatemiassa olemaan loppusuoralla on myös sosiaalisen median päivitykset jääneet tästä syystä vähemmälle. Jälkiviisaana voisi sanoa, että tämä kirja olisi ollut hyvä lukea jo viimevuoden puolella, jotta näitä opittuja asioita olisi voinut käyttää enemmän hyödykseen. Toisaalta jossittelusta ei ole mitään apua. Tärkeintä on, että tuli opittuja jotain uutta.