Arvoa liiketoimintaan

Brändin lanseeraus vuodessa

  1. Esseen nimi: Arvoa Liiketoimintaan
  2. Kirjoituspäivämäärä: 7.12.2020
  3. Esseen kirjoittaja: Joose Homanen
  4. Kirjapistemäärä: 2
  5. Kirja: Arvoa Liiketoimintaan – Brändin lanseeraus vuodessa.
  6. Kirjoittajat: Hanna Viita

 

Hanna Viidan kirjoittama Arvoa liiketoimintaan – brändin lanseeraus vuodessa kertoo nimensä mukaisesti brändin lanseeraamisesta vuodessa. Kyseessä on energia-alan yhtiö, joka vuoden aikana yhtiöitetään ja brändi muokataan uuteen uskoon nimeä myöten. Kirjassa kerrotaan kirjoittajan kulkema matka kvartaaleittain brändin rakennuksen aikana. Kirjan loppuun on kerätty tiivistetysti yhteenvetoja ja oppeja prosessista.

Brändin luominen ja etenkin sen muuttaminen on iso prosessi, joka usein vaatii suuriakin investointeja. Usein brändin muuttamisella haetaan ratkaisuja olemassa oleviin haasteisiin, kuten yrityksen identiteetin kirkastamiseen, uuden energian luomiseen uusille markkinoille tai yrityksen brändihierarkian yksinkertaistamiseen.

Brändimuutoksella kirjassa mainittu yritys halusi luoda lisäarvoa liiketoiminnan muutokseen pohjautuen. Uudella brändillä pyrittiin positioimaan yritys pois fossiilista polttoaineista kokonaisvaltaisemmaksi energiayhtiöksi. Brändimuutoksen lähtökohtana oli, että uudella positiolla ja uusiutuvan energian tuotantoon pohjautumalla arvon kasvattamisen mahdollisuudet olisivat suuremmat kuin ilman brändimuutosta.

Kirjassa mielenkiintoista oli myös sisäisen viestinnän merkityksen korostaminen muutostilanteessa. Mielestäni tapauksessa se oli hoidettu erittäin ammattimaisesti, sillä henkilöstöä tiedotettiin mainiosti tulevista muutoksista ja kaikki pidettiin kartalla mitä tulevaisuudessa tulee tapahtumaan. Muutenkin muutosviestintä ja sen pohtiminen kirjassa oli mielestäni mielenkiintoista, ja se avasi uusia näkökulmia siihen, miten brändi ja sen muuttaminen vaikuttaa sekä yritykseen että sen sidosryhmiin.

Kirja oli mielestäni mielenkiintoinen ja välillä tuntuikin, että olen lukemassa jotain tarinaa. Kirja antaa hyvän kuvauksen siitä, miten iso prosessi brändin lanseeraus on, sillä prosessissa on paljon liikkuvia osia.